Ξεκινά σήμερα στη Βουλή και θα ολοκληρωθεί το Σάββατο η συζήτηση του Προϋπολογισμού για το 2022. Για μια ακόμη φορά θα αναδειχθεί η αναπτυξιακή, κοινωνική και προοδευτική κατεύθυνση της κυβερνητικής πολιτικής. Είναι, άλλωστε, προφανές ότι ο Προϋπολογισμός ανταποκρίνεται στις βασικές μας προτεραιότητες, στις βασικές μας στοχεύσεις:
- Για δυναμική ανάπτυξη σε ολόκληρη τη χώρα που αποδίδει καρπούς σε όλους τους Έλληνες.
- Σε ένα Κράτος που κάνει άλματα στον ψηφιακό μετασχηματισμό -ο πολίτης το βλέπει, το παρατηρεί- που περιορίζει δραστικά τη γραφειοκρατία και που βρίσκεται κοντά του, δίπλα του.
- Για ένα προστατευτικό «δίχτυ» κοινωνικής προστασίας με στοχευμένες δράσεις, με ουσιαστικές πολιτικές υποστήριξης υπέρ των πιο ευάλωτων συμπολιτών μας.
Ο νέος Προϋπολογισμός, όπως άλλωστε και ο προηγούμενος, δεν περιλαμβάνει νέους φόρους, αντίθετα περιλαμβάνει πρόσθετες μειώσεις φόρων και άλλα κίνητρα. Για παράδειγμα περιλαμβάνει:
- Την εφαρμογή του προγράμματος «Πρώτο Ένσημο» που αφορά νέους από 18 έως 29 ετών χωρίς προηγούμενη εργασιακή εμπειρία, οι οποίοι θα λαμβάνουν 1.200 ευρώ για τους πρώτους έξι μήνες απασχόλησης, εκ των οποίων το 50% αποτελεί επιδότηση μισθολογικού κόστους και το 50% προσαύξηση μισθού.
- Την επέκταση του προγράμματος των 100.000 νέων θέσεων εργασίας, με επιπλέον 50.000 νέες θέσεις.
- Την κατάργηση -που ήδη ισχύει από την 1η Οκτωβρίου 2021- του φόρου για γονικές παροχές και δωρεές έως 800.000 ευρώ.
- Τη μείωση του τέλος συνδρομητών κινητής τηλεφωνίας από 12% έως 20% που είναι σήμερα στο 10% και την πλήρη κατάργησή του για νέους έως 29 ετών.
- Την επέκταση της χορήγησης στεγαστικού επιδόματος για τους σπουδαστές των δημόσιων ΙΕΚ.
- Την επιστροφή του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης σε νέους αγρότες και αγρότες που συμμετέχουν σε συνεταιριστικά ή συνεργατικά σχήματα.
- Τη μείωση -που άρχισε από την 1η Οκτωβρίου- του Φ.Π.Α. των ζωοτροφών από το 13% στο 6%.
- Τη μείωση του φόρου νομικών προσώπων από το 24% στο 22%.
- Γενναία και πολύ σημαντικά κίνητρα για συνενώσεις και συνεργασίες μεσαίων, μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένης και της έκπτωσης του φόρου.
- Τη χορήγηση προσαυξημένης έκπτωσης για δαπάνες που αφορούν την πράσινη οικονομία, την ενέργεια και την ψηφιοποίηση.
Τι αλλάζει στην εξυπηρέτηση του ΕΦΚΑ το 2022
Μέχρι πρότινος, η εμπειρία των πολιτών από τον ΕΦΚΑ είχε συνδεθεί με το «κακό» πρόσωπο της δημόσιας διοίκησης: με τη γραφειοκρατία, την αδυναμία επικοινωνίας, την ταλαιπωρία και τον εκνευρισμό. Σήμερα, η κατάσταση έχει βελτιωθεί αισθητά. Τους τελευταίους μήνες ο ΕΦΚΑ εφαρμόζει μια σειρά από δράσεις, με στόχο την οριστική αντιμετώπιση προβλημάτων που υποβαθμίζουν την εξυπηρέτηση του πολίτη.
- Στο επίκεντρό τους βρίσκεται η αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας, για την παροχή πάνω από 50 ηλεκτρονικών υπηρεσιών, τη δυνατότητα για ηλεκτρονικά ραντεβού, την υπηρεσία myEFKAlive κ.ά.
- Καθοριστικό, επίσης, ρόλο στη βελτίωση της εξυπηρέτησης των πολιτών έχει η λειτουργία του 1555, του νέου ενιαίου τηλεφωνικού κέντρου του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, που λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο, χωρίς χρέωση και με ελάχιστο χρόνο αναμονής. Μέχρι τώρα, το νέο τηλεφωνικό κέντρο έχει δεχθεί περίπου 400.000 κλήσεις πολιτών, από τις οποίες έχει εξυπηρετηθεί το 96%.
Η προσπάθεια, όμως, για τον οργανωτικό και ψηφιακό μετασχηματισμό του ΕΦΚΑ είναι συνεχής. Εντός του 2022, στον ΕΦΚΑ υλοποιούνται νέες, ή επεκτείνονται υφιστάμενες δράσεις, οι οποίες ενισχύουν περαιτέρω το ψηφιακό προφίλ του οργανισμού και αναβαθμίζουν το επίπεδο εξυπηρέτησης των πολιτών. Ειδικότερα, έχουν ήδη δρομολογηθεί οι εξής δράσεις:
- Καταργείται σταδιακά η ανάγκη τηλεφωνικής επικοινωνίας με φυσικά υποκαταστήματα, καθώς το σύνολο της εξυπηρέτησης των πολιτών θα γίνεται μέσω του ενιαίου τηλεφωνικού κέντρου 1555.
- Αναπτύσσονται 15 νέες ηλεκτρονικές υπηρεσίες, οι οποίες θα μειώσουν ακόμη περισσότερο την ανάγκη για φυσική παρουσία και αναμονή στα υποκαταστήματα του φορέα. Ήδη κάθε μήνα πραγματοποιούνται περίπου 1,2 εκατομμύρια ηλεκτρονικές συναλλαγές, αποτρέποντας αντίστοιχες μετακινήσεις και περιορίζοντας δραστικά την ταλαιπωρία των πολιτών.
- Ολοκληρώνεται μέχρι το τέλος του 2021 η συγχώνευση των φυσικών υποκαταστημάτων του ΕΦΚΑ, με σκοπό να δημιουργηθεί σε κάθε νομό μια ενιαία διεύθυνση. Έτσι αποφεύγονται οι περιττές μετακινήσεις, η σύγχυση και η ταλαιπωρία των πολιτών, ενώ βελτιώνεται και ο συντονισμός μεταξύ των υπαλλήλων.
- Καταργούνται σταδιακά οι επισκέψεις στα φυσικά υποκαταστήματα για υπηρεσίες που παρέχονται ηλεκτρονικά. Με τον τρόπο αυτό θα αποσυμφορηθούν ακόμη περισσότερο τα υποκαταστήματα, βελτιώνοντας την εξυπηρέτηση των πολιτών που χρειάζεται να εξυπηρετηθούν με φυσική παρουσία, αλλά και την καθημερινότητα των εργαζομένων του ΕΦΚΑ.
- Επεκτείνεται παντού η υπηρεσία myefkalive, μέσω της οποίας οι ασφαλισμένοι εξυπηρετούνται εξ αποστάσεως, με τηλεδιάσκεψη ή βιντεοκλήση. Η υπηρεσία ξεκίνησε καλύπτοντας αρχικά τους κατοίκους των Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων. Σήμερα έχει επεκταθεί και στα νησιά του Ιονίου και του Βορειοανατολικού Αιγαίου, ενώ σταδιακά θα προστεθούν όλες οι περιοχές της Ελλάδας.
- Μονιμοποιείται η υπηρεσία των ηλεκτρονικών ραντεβού, για τις υποθέσεις όπου είναι απαραίτητη η επίσκεψη στα φυσικά υποκαταστήματα του ΕΦΚΑ. Μέχρι σήμερα έχουν πραγματοποιηθεί 860.000 ηλεκτρονικά ραντεβού, ενώ από τον Ιούλιο του 2021 τα διαθέσιμα ραντεβού έχουν επεκταθεί από τις δύο εβδομάδες στις πέντε.
Παράλληλα με την αναβάθμιση των υπηρεσιών του, παραμένει προτεραιότητα για τον ΕΦΚΑ η επιτάχυνση της εκκαθάρισης των εκκρεμών συντάξεων. Στο πλαίσιο αυτό:
- Έχει τεθεί σε λειτουργία ο Πύργος Ελέγχου, για την παρακολούθηση της πορείας των αιτημάτων συνταξιοδότησης σε πραγματικό χρόνο.
- Επίσης, εντός του Νοεμβρίου ανέλαβαν σε πρώτη φάση δράση 179 πιστοποιημένοι ιδιώτες δικηγόροι και λογιστές, προκειμένου να βοηθήσουν ως εξωτερικοί συνεργάτες στην επιτάχυνση της διαδικασίας απονομής συντάξεων.
Νέα Δημοκρατία, Γραμματεία Στρατηγικού Σχεδιασμού & Επικοινωνίας - stratigikos@nd.gr