Κυριάκος Μητσοτάκης, σε δήλωσή του:
«Από την πρώτη στιγμή που χτύπησε η πανδημία είχα τονίσει πως η προτεραιότητα της Υγείας πρέπει να συμβαδίζει με τη θωράκιση της Οικονομίας. Γι' αυτό ακριβώς, και δίπλα στη τιτάνια προσπάθεια ενίσχυσης του ΕΣΥ μέσα στο 2020, διατέθηκαν 24 δισεκατομμύρια για τη στήριξη των εργαζομένων και των επιχειρήσεων. Και σήμερα κινητοποιούνται ακόμα 2,5 δισεκατομμύρια, ανεβάζοντας στα 11,6 δισ. τα σχετικά κονδύλια για το 2021».
Ειδικότερα:
- Βελτίωση των όρων στην «Επιστρεπτέα Προκαταβολή 1, 2 και 3: Καθίσταται μη επιστρεπτέο μέρος της ενίσχυσης που δόθηκε κατά τους 3 πρώτους κύκλους της Επιστρεπτέας Προκαταβολής, βάσει κριτηρίων για τις απώλειες τζίρου που υπέστησαν οι επιχειρήσεις εντός του 2020. Η απαλλαγή φτάνει έως και 50%, ενώ απαραίτητη προϋπόθεση είναι η διατήρηση των θέσεων εργασίας που προβλεπόταν στον κάθε κύκλο.
- Το κόστος του μέτρου εκτιμάται σε περίπου 570 εκατ. ευρώ.
- Από τα νέα κριτήρια για τις επιστρεπτέες προκαταβολές 1, 2 και 3, ωφελούνται περίπου 100.000 επιχειρήσεις με 230.000 εργαζόμενους.
- Έναρξη νέου κύκλου «Επιστρεπτέας Προκαταβολής 7: Ξεκινά, τον Απρίλιο και θα δοθεί με βάση την πτώση τζίρου των επιχειρήσεων κατά το α' τρίμηνο του έτους. Το ποσοστό της απαλλαγής διαμορφώνεται στο 50%, υπό τον όρο διατήρησης του αριθμού των εργαζομένων έως τέλος Αυγούστου. Προβλέπεται αυξημένη ενίσχυση στο λιανεμπόριο, την εστίαση, τον τουρισμό, και γενικότερα στις επιχειρήσεις στις οποίες έχουν επιβληθεί περιοριστικά μέτρα, με αυξημένα κατώτατα όρια. Οι νέες επιχειρήσεις στους άμεσα πληττόμενους κλάδους, που έκαναν έναρξη εργασιών μετά τον Δεκέμβριο 2019, θα είναι επιλέξιμες ανεξαρτήτως τζίρου, εάν δεν έλαβαν ενίσχυση από τις δύο τελευταίες επιστρεπτέες προκαταβολές. Το κόστος του μέτρου εκτιμάται σε περίπου 1 δισ. ευρώ.
- Διεύρυνση των περιόδων αποπληρωμής των Επιστρεπτέων Προκαταβολών: Παρατείνεται, για όλους τους κύκλους, η περίοδος αποπληρωμής από 40 σε 60 δόσεις, ενώ δίνεται η δυνατότητα εφάπαξ επιστροφής του ποσού, με έκπτωση 15% επί του επιστρεπτέου ποσού.
- Θέσπιση νέου καθεστώτος στήριξης των επιχειρήσεων υπό τη μορφή επιδότησης επί των παγίων δαπανών: Δρομολογείται ένα νέο εργαλείο στήριξης των επιχειρήσεων και προστασίας των θέσεων εργασίας. Πρόκειται για την επιδότηση ποσοστού των παγίων δαπανών επιχειρήσεων, που πραγματοποιήθηκαν εντός του 2020, και δεν έχουν καλυφθεί από τις ενισχύσεις που έχουν δοθεί έως σήμερα. Σκοπός του προγράμματος είναι η επιδότηση επιχειρήσεων που απασχολούν τουλάχιστον έναν εργαζόμενο, μέσω πιστωτικού που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για αποπληρωμή φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων. Το κόστος του μέτρου εκτιμάται, αρχικά, στα 500 εκατ. ευρώ.
- Θέσπιση νέου προγράμματος επιδότησης επιχειρηματικών δανείων «ΓΕΦΥΡΑ»: Το νέο πρόγραμμα «ΓΕΦΥΡΑ» αφορά μεσαίες, μικρές, πολύ μικρές και ατομικές επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων και των ελεύθερων επιχειρηματιών- επιτηδευματιών, που έχουν αποδεδειγμένα πληγεί από την πανδημία, και πληρούν συγκεκριμένα οικονομικά και περιουσιακά κριτήρια. Απευθύνεται τόσο σε επιχειρήσεις που έχουν εξυπηρετούμενες οφειλές, όσο και σε επιχειρήσεις που δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στις δανειακές τους υποχρεώσεις. Τα βασικά χαρακτηριστικά του προγράμματος είναι:
- Επιδότηση μηνιαίας δόσης επιχειρηματικών δανείων για 8 μήνες.
- Επιδότηση τόσο του κεφαλαίου όσο και των τόκων του δανείου.
- Επιβράβευση των συνεπών δανειοληπτών, με υψηλά ποσοστά επιδότησης.
- Δεν υπάρχει περιορισμός ως προς το ανώτατο όριο οφειλής.
Συγκεκριμένα, για τους δικαιούχους, η συνεισφορά του Δημοσίου ανέρχεται στα εξής ποσοστά:
- Για τα εξυπηρετούμενα δάνεια: Στο 90% της μηνιαίας δόσης για το α' τρίμηνο, στο 80% για το β' τρίμηνο και στο 70% για τους υπόλοιπους 2 μήνες.
- Για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια: Στο 80% της μηνιαίας δόσης για το α' τρίμηνο, στο 70% για το β' τρίμηνο και στο 60% για τους υπόλοιπους 2 μήνες.
Το κόστος του μέτρου εκτιμάται στα 300 εκατ. ευρώ.
- Επέκταση αναστολών ρυθμισμένων φορολογικών υποχρεώσεων: Κατ' αναλογία με όσα ίσχυσαν τους προηγούμενους δύο μήνες, η δόση Μαρτίου των ρυθμισμένων φορολογικών υποχρεώσεων των επιχειρήσεων στις οποίες έχουν επιβληθεί περιοριστικά μέτρα και πλήττονται άμεσα, μεταφέρεται στο τέλος της περιόδου ρύθμισης. Το κόστος του μέτρου εκτιμάται στα 60 εκατ. ευρώ.
- Ενώ ισχύει και το μέτρο κάλυψης όλου του ενοικίου σε συγκεκριμένους κλάδους της οικονομίας για τον Μάρτιο, εκτιμώμενου κόστους 70 εκατ. ευρώ.
Οφείλουμε όλοι να είμαστε στην ίδια πλευρά του μετώπου απέναντι στον ιό
- Είναι προφανές ότι η πανδημία στη χώρα μας παραμένει σε έξαρση. Διαπιστώνεται, ταυτόχρονα, ότι τα περισσότερα κρούσματα εντοπίζονται στις ηλικίες μεταξύ 20 και 50 ετών, γεγονός που αποδίδεται στην αυξημένη κινητικότητα των συμπολιτών μας αυτών. Γενικότερα, η μεγάλη μεταδοτικότητα του ιού κατά το τελευταίο διάστημα αποδίδεται στον καιρό, στις μεταλλάξεις και στους συνωστισμούς. Και αυτό είναι καλά γνωστό σε όλους αφού οι ειδικοί επίμονα επισημαίνουν ότι βασικοί λόγοι μετάδοσης είναι η κινητικότητα και ο συγχρωτισμός. Εξίσου βέβαιο είναι ότι ανεβαίνουμε την τελευταία ανηφόρα και οφείλουμε όλοι να είμαστε στην ίδια πλευρά του μετώπου. Απέναντι στον ιό.
- Εξαιτίας της
δυσμενούς αυτής εξέλιξης το Εθνικό Σύστημα Υγείας -κυρίως στην Αττική-
δέχεται εξαιρετικά μεγάλη πίεση που προβλέπεται να συνεχιστεί τις
επόμενες ημέρες.
- Από την περασμένη εβδομάδα εφαρμόζεται το σχέδιο έκτακτης ανάγκης που από την αρχή είχε σχεδιαστεί και το Ε.Σ.Υ. ενισχύεται με την συνεργασία του ιδιωτικού τομέα.
- Οι κλίνες Μ.Ε.Θ. από 565 που ήταν το 2019, έφτασαν στις 1.404, ενώ στην Αττική οι Μ.Ε.Θ. Covid από τις 229 πριν από ένα μήνα, έφτασαν τις 362.
- Μπήκε στην εφημερία το ιδιωτικό θεραπευτήριο Ερρίκος Ντυνάν ως υποστηρικτικό νοσοκομείο non-covid, ενώ το Σισμανόγλειο θα δέχεται αποκλειστικά πλέον covid περιστατικά. Από σήμερα το Λητώ και το Ιατρικό Περιστερίου ενσωματώνονται στην 1η και 2η Υγειονομική Περιφέρεια αντίστοιχα ως covid θεραπευτήρια. Σε αυτά θα προστεθεί ένα ιδιωτικό Κέντρο Αποκατάστασης για τα περιστατικά κορονοϊού που θα χρήζουν στήριξης με φυσιοθεραπείες.
- Το Υπουργείο Υγείας απευθύνει έκκληση στους ιδιώτες γιατρούς των ειδικοτήτων που είναι συναφείς με την αντιμετώπιση του κορονοϊού να ενσωματωθούν για κάποιο διάστημα στο Εθνικό Σύστημα Υγείας και να βοηθήσουν στην τεράστια προσπάθεια που γίνεται.
- Δίνουμε την τελευταία μάχη πριν τη λήξη του πολέμου. Και στη μάχη αυτή οφείλουμε να είμαστε όλοι παρόντες.
«Ατομικός κουμπαράς» για κάθε νέο ασφαλισμένο μετά την 1η Ιανουαρίου 2022
Η δημιουργία «ατομικού κουμπαρά» για κάθε νέο ασφαλισμένο μετά την 1η Ιανουαρίου του 2022 έχει ως βασικούς στόχους:
- Την αποτελεσματική αντιμετώπιση των επιπτώσεων της γήρανσης του πληθυσμού στο ασφαλιστικό
- Τη δημιουργία πόρων για την επιτάχυνση της αναπτυξιακής διαδικασίας
- Την εξασφάλιση υψηλότερων επικουρικών συντάξεων για τη νέα γενιά
- Τη δημιουργία αντικινήτρων για συμμετοχή στην ανασφάλιστη «μαύρη» εργασία.
1. Η Δημογραφική Γήρανση είναι ήδη εδώ
Τα τελευταία 40 έτη (1980-2020):
- αριθμός των νέων κάτω των 25 ετών μειώθηκε κατά 35%.
- Οι γεννήσεις μειώθηκαν κατά 44%.
- Οι ηλικιωμένοι (άνω των 65) σχεδόν διπλασιάστηκαν (+93%).
Οι γεννήσεις στην Ελλάδα από 157.000 που ήταν το 1960, μειώθηκαν σε 148.000 το 1980, σε 103.000 το 2000 και σε 84.000 το 2019. Αν διατηρήσουμε το σημερινό σύστημα συντάξεων κοινωνικής ασφάλισης (αποκλειστικά διανεμητικού χαρακτήρα), θα πρέπει ένας ολοένα και μικρότερος πληθυσμός εργαζομένων να πληρώνει για τις συντάξεις ολοένα και περισσότερων συνταξιούχων.
2. Το δημογραφικό πρόβλημα θα επιδεινωθεί στο μέλλον
- Πλήρης αντιστροφή της ηλικιακής πυραμίδας
- Δραματική επιδείνωση του «Λόγου εξάρτησης» (εργαζόμενοι ανά συνταξιούχο)
- Διαρκώς αυξανόμενο βάρος μοιράζεται στους ώμους διαρκώς λιγότερων
3. Δημοσιονομικά αποτελέσματα
- Υψηλή συνταξιοδοτική δαπάνη
- Υψηλές μεταβιβάσεις από τον προϋπολογισμό
- Περιορισμός δυνατοτήτων για άσκηση άλλων δημοσίων πολιτικών
4. Βασικά χαρακτηριστικά μεταρρύθμισης επικουρικών συντάξεων
Η προτεινόμενη ασφαλιστική μεταρρύθμιση έχει τα εξής χαρακτηριστικά: Στηρίζεται στη διαφοροποίηση του ασφαλιστικού κινδύνου (βασική αρχή των ασφαλίσεων), μειώνοντας έτσι την υπερβολική έκθεση του συστήματος στον «δηµογραφικό κίνδυνο». Έχει δημόσιο χαρακτήρα, προστατεύει τις υφιστάμενες συντάξεις – κύριες και επικουρικές – δημιουργεί αποταμιεύσεις, σημαντικό τμήμα των οποίων θα διατεθεί για χρηματοδότηση επενδύσεων στη χώρα µας. Προωθεί τη διαφάνεια στη διαχείριση των πόρων των ασφαλισμένων και αποκαθιστά την εμπιστοσύνη στο σύστηµα κοινωνικής ασφάλισης, δημιουργώντας ισχυρά αντικίνητρα για την ανασφάλιστη και υποδηλωμένη εργασία.
5. Η σχεδιαζόμενη μεταρρύθμιση
- Η δημόσια επικουρική ασφάλιση σταδιακά μετατρέπεται από διανεμητική σε κεφαλαιοποιητική.
Είναι τμήμα της κοινωνικής ασφάλισης και παρέχει τις αντίστοιχες εγγυήσεις - Συμμετέχουν νεοεισερχόμενοι με υποχρέωση επικουρικής ασφάλισης και κάτω των 35 ετών σε προαιρετική βάση.
- Αντί οι εισφορές των νέων να χρησιμοποιούνται για την πληρωμή της επικουρικής σύνταξης των σημερινών συνταξιούχων, θα αποταμιεύονται και θα επενδύονται.
- Κάθε ασφαλισμένος έχει τον ατομικό του κουμπαρά και από αυτόν λαμβάνει την αναλογιστικά ουδέτερη σύνταξή του.
- Επιλογή από μικρό αριθμό επενδυτικών προφίλ
- Επαγγελματική διαχείριση / Ισχυρή Εποπτεία
- Μέγιστη δυνατή διαφάνεια.
6. Οι κυριότεροι λόγοι της μεταρρύθμισης
- Διαφοροποίηση ασφαλιστικού κινδύνου
- Αύξηση αποταμιεύσεων και επενδύσεων à υψηλότεροι ρυθμοί οικονομικής ανάπτυξης
- Υψηλότερες μελλοντικές συντάξεις
- Ισχυρά αντικίνητρα για συμμετοχή στη «μαύρη» ανασφάλιστη εργασία
Νέα Δημοκρατία, Γραμματεία Στρατηγικού Σχεδιασμού & Επικοινωνίας - stratigikos@nd.gr