Τρίτη 29 Ιουνίου 2021

ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ: Κατάλληλες οι συνθήκες για ένα αναπτυξιακό άλμα

 


Αποσπάσματα από τις παρεμβάσεις του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη συζήτηση με τον Πρόεδρο του ΣΕΒ, Δημήτρη Παπαλεξόπουλο και τον CEO της Pfizer, Albert Bourla, στο πλαίσιο της ετήσιας Γενικής Συνέλευσης του ΣΕΒ:

Οι συνθήκες είναι κατάλληλες για να μπορέσουμε να κάνουμε ένα μεγάλο άλμα προόδου, που θα είναι ταυτόχρονα και ένα αναπτυξιακό άλμα. Η ανάπτυξη η οποία θα έρθει τα επόμενα χρόνια θα είναι  ισχυρή.

  • Πολύ σύντομα, εντός του 2022, θα καλύψουμε το χαμένο έδαφος της πανδημίας για να μπορέσουμε στην συνέχεια να αναπτυχθούμε πέρα και πάνω από τα μεγέθη στα οποία βρεθήκαμε όταν μας χτύπησε η πανδημία.
  • Αυτή η ανάπτυξη πρέπει να έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά από την ανάπτυξη της προ προηγούμενης δεκαετίας και σίγουρα πρέπει να λάβει υπόψη και τα μαθήματα από την πανδημία.
  • Πρέπει να είναι μια ανάπτυξη η οποία θα ενσωματώνει και θα μετατρέπει σε συγκριτικά πλεονεκτήματα τις δύο μεγάλες προκλήσεις των καιρών μας, την ψηφιακή επανάσταση και την προσαρμογή σε μια οικονομία χαμηλών και τελικών μηδενικών εκπομπών άνθρακα. Την ανάγκη, δηλαδή, να αντιμετωπίσουμε την κλιματική αλλαγή.
  • Θα πρέπει ταυτόχρονα να είναι μια ανάπτυξη η οποία θα περιορίζει τις ανισότητες.

Είχαμε θέσει τρεις μεγάλους στόχους που έπρεπε να απαντήσουν σε τρεις ταυτόχρονες προκλήσεις.

  • Η πρώτη αφορούσε την αλλαγή της μακροοικονομικής πολιτικής προς μια πολιτική με χαμηλότερους φόρους, η οποία δεν θα διακινδύνευε την δημοσιονομική ισορροπία. Η πανδημία άλλαξε όλο τον χάρτη των δημοσιονομικών πολιτικών.
  • Η δεύτερη μεγάλη πρόκληση αφορούσε στις διαρθρωτικές αλλαγές, τις μεταρρυθμίσεις. Αυτές οι οποίες θα βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητά μας και θα θέσουν τα θεμέλια για την ανάπτυξη, τη δίκαιη ανάπτυξη, την ανάπτυξη με λιγότερες ανισότητες.
  • Και η τρίτη μεγάλη πρόκληση αφορούσε το τραπεζικό σύστημα, όπου και εκεί έγιναν σημαντικότατες παρεμβάσεις και αλλαγές, με αποτέλεσμα σήμερα το πρόβλημα των κόκκινων δανείων να είναι πολύ λιγότερο οξύ απ’ ότι ήταν πριν από δύο χρόνια .

Είναι πάρα πολύ σημαντικό να στηρίξουμε την καινοτομία, την έρευνα και την ανάπτυξη νέων προϊόντων σε επίπεδο οργανωμένων επιχειρήσεων. Έχουμε δώσει επαρκή φορολογικά κίνητρα σε επίπεδο υπεραποσβέσεων για δαπάνες έρευνας και τεχνολογίας,... Η καινοτομία δεν είναι επιλογή. Είναι μονόδρομος επιβίωσης… Δεν καινοτομούν μόνο επιχειρήσεις. Καινοτομεί και το Κράτος. Και θεωρώ πολύ σημαντικό το γεγονός ότι πια μπορεί το κράτος να προσφέρει υπηρεσίες αλλά να οργανώνει και δημόσιες πολιτικές είναι σήμερα πια μια πραγματικότητα στην χώρα μας.

 Νέο πλαίσιο κανόνων λειτουργίας υπηρεσιών ψυχαγωγίας για εμβολιασμένους και μη πολίτες

Ασφαλείς πολίτες είναι μόνο οι εμβολιασμένοι πολίτες. Για να πετύχουμε το τείχος ανοσίας προχωράμε σε μια συμπληρωματική στρατηγική που περιλαμβάνει συγκεκριμένα μέτρα ενθάρρυνσης του εμβολιασμού. Έτσι μια μέρα μετά την ανακοίνωση από τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη της «Κάρτας Ελευθερίας», μια επιβράβευση, αλλά και ένα κίνητρο στους νέους ηλικίας 18 έως 25 ετών να εμβολιαστούν, μπαίνει σε εφαρμογή μια ένα νέο πλαίσιο κανόνων λειτουργίας υπηρεσιών ψυχαγωγίας για εμβολιασμένους και μη πολίτες που υπηρετεί έναν τριπλό στόχο.

  • Ο πρώτος στόχος είναι να εξυπηρετηθεί το μεγάλο εγχείρημα του εμβολιασμού. Να προσέλθουν όσο το δυνατόν περισσότεροι πολίτες. Ο εμβολιασμός είναι το διαβατήριο υγείας για την πατρίδα και η ασπίδα απέναντι στον ιό.
  • Ο δεύτερος στόχος είναι να δημιουργήσουμε ένα συνολικό πλέγμα προστασίας της δημόσιας υγείας σε χώρους όπου υφίσταται υψηλός συγχρωτισμός ή εκεί όπου δυνητικά μπορεί να υπάρξει διασπορά του ιού.
  • Ο τρίτος στόχος είναι να αποκατασταθεί σταδιακά η ελευθερία των πολιτών εκείνων οι οποίοι έχουν ήδη εμβολιαστεί και έχουν τις προϋποθέσεις για να μπορούν να έχουν πίσω την προσωπική, την κοινωνική τους ζωή σε πλήρη έκταση. Στο πλαίσιο αυτό η ελληνική κυβέρνηση υιοθετεί την πρόταση - σύσταση της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής και Τεχνοηθικής, η οποία πρότεινε τη λήψη τριών σπονδυλωτών δεσμών μέτρων, οι οποίες αφορούν ακριβώς το ζήτημα αυτό.
    • Η πρώτη δέσμη μέτρων αφορά την πληροφόρηση του κοινού σε σχέση με το εμβολιαστικό εγχείρημα. Δηλαδή, την πειθώ. Προς την κατεύθυνση αυτή, ήδη, υπάρχει μία σημαντική εκστρατεία ενημέρωσης, η οποία θα κλιμακωθεί, έτσι ώστε να απευθύνεται και σε ειδικές κατηγορίες πληθυσμού, όπου ακόμη η εμβολιαστική κάλυψη είναι σχετικώς μικρή.
    • Ο δεύτερος πυλώνας αποτελεί στην πραγματικότητα τη διευκόλυνση της κίνησης σε συγκεκριμένους χώρους. Ουσιαστικά δηλαδή πρόκειται για τις διευκολύνσεις οι οποίες θα αποδοθούν σε εκείνους οι οποίοι είναι πλήρως εμβολιασμένοι. Ο δεύτερος αυτός πυλώνας αποτελεί τη νέα δέσμη μέτρων που ανακοινώθηκε.
    • Ο τρίτος πυλώνας συνιστά την υποχρεωτικότητα του εμβολιασμού σε ειδικές κατηγορίες, δηλαδή σε πεδία τα οποία είναι απολύτως αναγκαία, έτσι ώστε να διαφυλάσσεται ο πληθυσμός από την διασπορά του ιού, όπως είναι κατ’ εξοχήν τα υγειονομικά κέντρα και οι μονάδες φροντίδας ηλικιωμένων.

Όσον αφορά τα νέα μέτρα, εκείνο το οποίο στην πραγματικότητα αποφασίστηκε είναι η καθιέρωση μίας διαβαθμισμένης κάλυψης σε χώρους μη ουσιωδών υπηρεσιών ψυχαγωγικού χαρακτήρα. Αυτό σημαίνει ότι θα έχουμε κλειστούς χώρους, όπως είναι για παράδειγμα τα εστιατόρια, οι κινηματογράφοι, τα θέατρα, αλλά και ανοιχτούς χώρους όπου υπάρχει υψηλός συγχρωτισμός, όπως είναι τα γήπεδα και τα μεγάλα κέντρα διασκέδασης όπου πλέον θα υπάρχει διαβάθμιση. Δηλαδή οι χώροι αυτοί θα μπορούν να είναι είτε αμιγείς εμβολιασμένων, είτε μεικτοί χώροι.

  • Στους αμιγείς χώρους θα μπορούν να βρίσκονται οι εμβολιασμένοι και όσοι έχουν νοσήσει το τελευταίο εξάμηνο. Εμβολιασμένοι δε νοούνται εκείνοι που έχουν ήδη κλείσει τον εμβολιαστικό κύκλο και έχουν παρέλθει 14 ημέρες από την τελευταία δόση ή τη μοναδική δόση.
  • Στους μεικτούς χώρους θα επιτρέπονται εκτός από τις δύο προηγούμενες κατηγορίες και όσοι έχουν ήδη κάνει τεστ, rapid ή μοριακό, και κατά τούτω υπάρχει η προβλεπόμενη προστασία.
  • Κάθε επιχείρηση θα δηλώνει εάν η εκμετάλλευση θα είναι αμιγής ή θα είναι μεικτή. Ουσιαστικά δηλαδή εναπόκειται στον ίδιο τον επιχειρηματία να επιλέξει εάν στην επιχείρησή του θα δέχεται εμβολιασμένους και νοσήσαντες ή εάν θα δέχεται και τον λοιπό πληθυσμό. Στην περίπτωση δε αυτή μετά από τη διενέργεια τεστ. Η δήλωση αυτή των επιχειρηματιών θα γίνεται σε μία κεντρική πλατφόρμα και θα υφίσταται ειδική σήμανση στις εισόδους των χώρων εκμετάλλευσης.
    • Η διαβάθμιση η οποία θα υφίσταται είναι για μεν τους αμιγείς χώρους από 75% έως 85% της συνολικής χωρητικότητας, για δε τους μεικτούς χώρους από το 25% έως το 75% της πληρότητας.
    • Κατά περίπτωση δε στους αμιγείς χώρους δεν θα υπάρχει η υποχρέωση να αφορούν οι θεατές/πελάτες μάσκες. Είναι προφανές ότι στους μικτούς χώρους καταρχήν θα πρέπει να υπάρχει η αντίστοιχη υποχρέωση.
    • Θα προβλεφθούν συγκεκριμένες κυρώσεις για την παραβίαση των όρων και έλεγχοι οι οποίοι θα διεξάγονται από την πολιτεία.
    • Ο έλεγχος στην είσοδο θα γίνεται από μια εφαρμογή ψηφιακή η οποία θα επιβεβαιώνει και τη γνησιότητα του πιστοποιητικού.
    • Οι κλειστοί χώροι και οι μεγάλοι χώροι συνάθροισης όπως είναι τα γήπεδα θα ανοίξουν από τις 15 Ιουλίου. Ειδικώς οι κλειστοί κινηματογράφοι και τα κλειστά θέατρα θα ανοίξουν από την 1η Ιουλίου και από τις 15 Ιουλίου, όταν θα είναι έτοιμη η ψηφιακή εφαρμογή, θα μπορούν να επιλέξουν να αυξήσουν τη χωρητικότητά τους και να καταστούν αμιγείς χώροι.

Όλα τα ανωτέρω θα γίνουν με πλήρη σεβασμό στη νομοθεσία που αφορά την προστασία προσωπικών δεδομένων και βεβαίως στα δικαιώματα όλων των πολιτών. Είναι από την άλλη πλευρά αυτονόητο ότι θα πρέπει να αρθούν οι περιορισμοί οι οποίοι υφίστανται σήμερα ιδιαιτέρως για τους πολίτες εκείνους οι οποίοι έχουν επιλέξει να εμβολιαστούν οικειοθελώς. Υπάρχει αδήριτη ανάγκη να χτίσουμε το προβλεπόμενο τείχος ανοσίας και να ανακτήσουμε απολύτως τις ελευθερίες μας.

 

Άμεση υλοποίηση σχεδίου δράσης για το ΝΑΤ

Τα κεντρικά γραφεία του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου (ΝΑΤ) στον Πειραιά επισκέφθηκε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων όπου ενημερώθηκε από τον πρόεδρο του Οργανισμού και τα στελέχη του για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, την απουσία σύγχρονων κτιριακών υποδομών και τους αργούς ρυθμούς έκδοσης συντάξεων. Όπως ανακοινώθηκε συμφωνήθηκε η άμεση υλοποίηση ενός σχεδίου δράσης, με χρονικό ορίζοντα το τέλος του 2021, που θα περιλαμβάνει:

  • Τη σημαντική αύξηση των ρυθμών απονομής κύριων, επικουρικών συντάξεων και εφάπαξ, εντός του 2021. Ήδη έχει υπάρξει η απαραίτητη συνεργασία με το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, προκειμένου να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα με συντονισμένο τρόπο και θα οδηγήσει στη δημιουργία ενός ενιαίου κέντρου απονομής συντάξεων.
  • Την πλήρη ανασυγκρότηση των λειτουργιών του ΝΑΤ και την ολοκλήρωση του ψηφιακού μετασχηματισμού του, αλλά και την άμεση διασύνδεση των συστημάτων του με τον e-ΕΦΚΑ και το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας.
  • Τη βελτίωση με κάθε δυνατό τρόπο της εξυπηρέτησης των ασφαλισμένων. Προς το σκοπό αυτό δρομολογείται η λειτουργία εντός του καλοκαιριού του νέου ενιαίου τηλεφωνικού κέντρου του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, που θα λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα και με μηδενικούς χρόνους απόκρισης, στο οποίο θα ενταχθεί και το ΝΑΤ.

 Νέα Δημοκρατία, Γραμματεία Στρατηγικού Σχεδιασμού & Επικοινωνίας - stratigikos@nd.gr