Το
καινούργιο θα έλθει από εκείνους που έχουν δώσει τεκμήρια
αποφασιστικότητας, αλλά και πολιτικής βούλησης να πάει ο τόπος παρακάτω
Ο
Πρωθυπουργός έχει σαφή εικόνα και άριστη γνώση των δομικών προβλημάτων
και των αδυναμιών στο Κράτος μας, αλλά και στη χώρα μας εν γένει. Και
είναι προσηλωμένος στην αντιμετώπισή τους με σχέδιο, αλλά και με ισχυρή
πολιτική βούληση. Είτε αυτό αφορά τη θωράκιση της χώρας, είτε
αφορά την οικονομία και την αγορά εργασίας, είτε αφορά τις παθογένειες
του Κράτους και τα προβλήματα της δημόσιας διοίκησης, είτε αφορά τα
εισοδήματα των πολιτών, την υγεία κ.α. Ξέρει τι έγινε, τι μένει να γίνει και πώς θα γίνει. Το ίδιο φυσικά ισχύει και για τους σιδηρόδρομους. Ο Πρωθυπουργός γνώριζε:
- Ότι παραλάβαμε μια υποδομή που ενώ θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί το 2016, λειτουργούσε σε ένα ποσοστό μικρότερο από το 30%.
- Τις
προσπάθειες για το ξεμπλοκάρισμα και την υλοποίηση της σύμβασης και πώς
έφτασε το έργο στο 70%, για τα προβλήματα, τις αδυναμίες στο
σιδηρόδρομο.
- Και
αναγνώρισε και τη δική μας ευθύνη, έμπρακτα χωρίς αστερίσκους και
υποσημειώσεις. Δεν ξέρει όμως, και κανείς Πρωθυπουργός δεν ήξερε και δεν
θα μπορούσε να ξέρει, για τις συμπεριφορές και τις πρακτικές
συγκεκριμένων προσώπων, ποιος ήταν βάρδια εκείνο το βράδυ στη Λάρισα,
πως διαμορφώνονται οι βάρδιες, για το χάος που επικρατούσε στο
Σταθμαρχείο της Λάρισας, για υπαλλήλους οι οποίοι δεν τηρούν τους
κανονισμούς και φέρονται εκτός πλαισίου.
Σε ό,τι αφορά στα αίτια του δυστυχήματος αναδεικνύονται,
ανάμεσα σε άλλα, τόσο από τα ηχητικά ντοκουμέντα και τις μαρτυρίες που
έρχονται στη δημοσιότητα, όσο και από τις διώξεις που ασκούνται, οι
παθογένειες που χαρακτηρίζουν ένα τμήμα του στενού και του ευρύτερου
δημόσιου τομέα. Παθογένειες και συμπεριφορές που η Κυβέρνησή μας
προσπαθεί με συνέπεια και αποφασιστικότητα να αντιμετωπίσει. Όχι
πάντα με την ταχύτητα, όχι πάντα με την επιτυχία που θα θέλαμε, αλλά με
ξεκάθαρη βούληση και με συγκεκριμένες θεσμικές παρεμβάσεις στην κατεύθυνση αυτή. Θα αναφερθούμε σε 12 κρίσιμους νόμους για τη μεταρρύθμιση και τον εκσυγχρονισμό του Κράτους, 12
νόμους που όλοι τους ήταν στην κατεύθυνση αντιμετώπισης των παθογενειών
του βαθέος Κράτους, καθυστερήσεων, συντεχνιασμού, έλλειψης κινήτρων,
απουσίας αξιολόγησης. Σε αυτούς τους νόμους , ο ΣΥΡΙΖΑ και το
ΠΑΣΟΚ ψήφισαν όχι, προστατεύοντας πολιτικά τους πυρήνες του βαθέος
αναχρονιστικού και αντιδραστικού Κράτους. Συγκεκριμένα:
- Ο
νόμος 4622/2019 για το επιτελικό κράτος / σύσταση εθνικής αρχής
διαφάνειας ως φορέα που συγκεντρώνει το σύνολο των αρμοδιοτήτων
εσωτερικού ελέγχου και την εποπτεία των πειθαρχικών διαδικασιών, στο
νόμο αυτό τόσο ο ΣΥΡΙΖΑ, όσο και το ΠΑΣΟΚ καταψήφισαν επί της αρχής και
επί του συνόλου.
- Την
ίδια στάση τήρησαν στο νόμο 4765/2021 για τον εκσυγχρονισμό των
προσλήψεων στο Δημόσιο και την ενίσχυση του ΑΣΕΠ, αλλά και στο νόμο
4782/2021 για την επιτάχυνση στην υλοποίηση των δημοσίων συμβάσεων.
- Στο
νόμο 4795/2021 για το ολοκληρωμένο ρυθμιστικό πλαίσιο εσωτερικού
ελέγχου μέσα στους φορείς του Δημόσιου και τη θέσπιση συμβούλου
ακεραιότητας, ο ΣΥΡΙΖΑ καταψήφισε επί της αρχής και δήλωσε παρών επί του
συνόλου, ενώ το ΠΑΣΟΚ καταψήφισε και επί της αρχής και επί του συνόλου.
- Στο
νόμο 4807/2021 για την ηλεκτρονική πλατφόρμα παρακολούθησης πειθαρχικών
διαδικασιών στο Δημόσιο, ο ΣΥΡΙΖΑ δήλωσε παρών, ενώ το ΠΑΣΟΚ ψήφισε
υπέρ.
- Στο
νόμο 4823/2021 για την αναβάθμιση και αξιολόγηση δομών, προγραμμάτων
σπουδών και εκπαιδευτικών στα σχολεία, ο ΣΥΡΙΖΑ καταψήφισε επί της αρχής
και του συνόλου, ενώ το ΠΑΣΟΚ δήλωσε παρών τόσο επί της αρχής, όσο και
επί του συνόλου. Την ίδια στάση ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ κράτησαν στο νόμο
4829/2021 για το πλαίσιο ρύθμισης της επικοινωνίας Δημόσιου με κέντρα
επιρροής και εκπροσώπους συμφερόντων με σκοπό τη διασφάλιση της
ακεραιότητας και της λογοδοσίας στο Δημόσιο.
- Στο
νόμο 4915/2022 για την καταπολέμηση της διαφθοράς στο Δημόσιο και
επιτελικά στελέχη, στο νόμο 4940/2022, νόμος που έβαζε σύστημα
στοχοθεσίας, αξιολόγησης και ανταμοιβής δημοσίων υπαλλήλων, στο νόμο
4990/2022 για την προστασία μαρτύρων δημοσίου συμφέροντος για
παραβιάσεις ενωσιακού δικαίου και στο νόμο 5003/2022 για τη θέσπιση
πλαισίου διαχείρισης κινδύνων κατά την παροχή δημοσίων υπηρεσιών, όργανα
διαχείρισης κινδύνων, διαδικασίες εντοπισμού κοκ., αναβάθμιση και
αξιολόγηση εκ νέου του σχολείου, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ καταψήφισαν επί της
αρχής και επί του συνόλου.
- Τέλος,
στο νόμο 5027/2023 για το σύστημα καινοτομίας δημόσιου τομέα, ο ΣΥΡΙΖΑ
απείχε, ενώ το ΠΑΣΟΚ καταψήφισε και επί της αρχής και επί του συνόλου.
Κανένας
δεν μπορεί να φτάσει στο μέλλον από το μονοπάτι του χθες. Οι πολίτες
γνωρίζουν ότι πρέπει να κάνεις κάτι καινούργιο, αν θες να δεις κάτι
καινούργιο. Και το καινούργιο θα έλθει από εκείνους που έχουν δώσει
τεκμήρια αποφασιστικότητας, αλλά και πολιτικής βούλησης να πάει
ο τόπος παρακάτω.
Σταδιακή επανεκκίνηση των σιδηροδρόμων
Η
Κυβέρνηση προχωρά στην εφαρμογή συγκεκριμένου σχεδίου για τη σταδιακή
επανεκκίνηση του σιδηροδρομικού έργου, αρχής γενομένης από 22 Μαρτίου.
Με γνώμονα την ασφαλή επανεκκίνηση έχει καταρτίσει και θέτει σε
εφαρμογή, τουλάχιστον έως την οριστική παράδοση των έργων της
τεχνολογικής αναβάθμισης των υποδομών, μια σειρά από παρεμβάσεις σε πέντε ενότητες:
Πρώτον: Με στόχο την άμεση ενίσχυση της ασφάλειας ανάμεσα στα άλλα, προβλέπονται:
- Στελέχωση ανοιχτών σταθμών με 2 σταθμάρχες.
- Μείωση ταχύτητας σε τμήματα που δεν καλύπτονται από σηματοδότηση.
- Στελέχωση με 2 μηχανοδηγούς όλων των προαστιακών συρμών.
- Στελέχωση των προαστιακών συρμών με 1 συνοδό.
- Στελέχωση με 3 συνοδούς των InterCity Αθήνα - Θεσσαλονίκη, αντί για 2 που υπάρχουν σήμερα.
- Υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου σε ΟΣΕ και Hellenic Train.
Δεύτερον: Μηχανισμοί επίλυσης προβλημάτων στο πλαίσιο των οποίων προβλέπονται:
- Σταδιακή
εγκατάσταση από την Hellenic Train καταγραφικού στις αμαξοστοιχίες με
δυνατότητα καταγραφής επικοινωνιών καμπίνας μεταξύ των μηχανοδηγών, αλλά
και του προσωπικού κυκλοφορίας του ΟΣΕ.
- Δημιουργία
Technical Help Desk, με σκοπό την ανταλλαγή τεχνικών πληροφοριών μεταξύ
των μηχανοδηγών και της τεχνικής βάσης για την άμεση επίλυση τεχνικών
προβλημάτων κατά την πορεία ενός συρμού.
Τρίτον: Ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού που περιλαμβάνει:
- Ταχεία
ολοκλήρωση, επιτάχυνση των διαδικασιών πρόσληψης προσωπικού βάσει του
προγραμματισμού για το 2022 που βρίσκεται σε εκκρεμότητα, καθώς και
κάλυψη του προγραμματισμού προσλήψεων για το 2023 που αφορά τους
κρίσιμους τομείς συντήρησης, σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης και
ηλεκτροκίνησης, καθώς και τεχνικού προσωπικού.
- Παραμονή των υπηρετούντων με δελτίο παροχής υπηρεσιών.
- Επαναξιολόγηση της εκπαίδευσης και επανεκπαίδευσης κρίσιμου προσωπικού.
Τέταρτον: Αναβάθμιση και επιτήρηση υποδομών με:
- Αυστηρή τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων ολοκλήρωσης των έργων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης του κύριου άξονα.
- Άμεση προκήρυξη διαγωνισμού για την ανάταξη και συντήρηση σηράγγων.
- Λειτουργία
στο συντομότερο δυνατό χρόνο του συστήματος GSM-R στο τροχαίο υλικό για
όλες τις επικοινωνίες εργαζομένων στο σιδηροδρομικό δίκτυο του ΟΣΕ,
καθιστώντας δευτερεύον το σύστημα VHF.
- Αστυνομική προστασία των υποδομών σε κρίσιμα σημεία του δικτύου.
Πέμπτον: Ρυθμιστικές παρεμβάσεις μεταξύ των οποίων:
- Η δρομολόγηση επικαιροποίησης του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας.
- Η ποινική αναβάθμιση της κλοπής, αλλά και της κλεπταποδοχής σιδηροδρομικού υλικού.
Στη Βουλή οι νέες ευνοϊκές ρυθμίσεις για οφειλές στο Δημόσιο, συντάξεις, τέλη κυκλοφορίας
Κατατέθηκε στην Βουλή το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών με μία σειρά ρυθμίσεων φορολογικού και τελωνειακού χαρακτήρα. Πιο συγκεκριμένα τα βασικότερα σημεία των διατάξεων που
περιλαμβάνονται στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Οικονομικών «Πλαίσιο
ρύθμισης οφειλών και άλλες φορολογικές και τελωνειακές ρυθμίσεις,
προστασία των συντάξεων από τον πληθωρισμό και άλλες διατάξεις για τη
στήριξη της κοινωνίας και της επιχειρηματικότητας» είναι τα εξής:
- Αναβιώνουν οι ρυθμίσεις των 72 και 120 δόσεων ενώ θεσπίζεται ένα νέο σχήμα 36 - 72 δόσεων για τους φορολογούμενους οι οποίοι ήταν συνεπείς στις υποχρεώσεις τους πριν την ενεργειακή κρίση.
- Ρύθμιση οφειλών σε δήμους σε 36 έως και 72 δόσεις άλλα και αναβίωση της παλιάς ρύθμιση των 100 δόσεων προς τους ΟΤΑ για όσους την έχασαν.
- Τέλη κυκλοφορίας με το μήνα από 3 Απριλίου του 2023.
Εάν κάποιος επανακυκλοφορήσει το αυτοκίνητό του για ένα μήνα θα
πληρώσει το 1/12 των τελών κυκλοφορίας, για δύο μήνες τα 2/12, για 3
μήνες τα 3/12 για 4 μήνες τα 4/12 και ούτω καθεξής.
- Προβλέπεται
η αυτόματη δημιουργία ψηφιακής δήλωσης στοιχείων ακινήτων (Ε9)
εκσυγχρονισμός του πλαισίου μεταβίβασης περιουσίας. Εισάγονται και
επιμέρους αλλαγές στον ΕΝΦΙΑ.
- Καθορίζονται
οι όροι χορήγησης αποδεικτικού ενημερότητας για μεταβίβαση ακινήτου ή
σύσταση εμπράγματου δικαιώματος επ' αυτού από επαχθή αιτία σε
περιπτώσεις όπου ο φορολογούμενος έχει ενταχθεί σε πρόγραμμα ρύθμισης
οφειλών ή έχει οφειλές μη ληξιπρόθεσμες ή σε αναστολή.
- Καταργείται
ο υποχρεωτικός έλεγχος από τη Φορολογική Διοίκηση, στις περιπτώσεις
υποβολής τροποποιητικής δήλωσης ενιαίου φόρου ιδιοκτησίας ακινήτων όταν
προκύπτει μείωση φόρου άνω των τριακοσίων (300) ευρώ.
- Έκτακτη ενίσχυση έως 300 ευρώ σε ένα εκατομμύριο συνταξιούχους που
δεν έλαβαν αύξηση (περίπου 850.000 της μηνιαίας σύνταξής τους ή έλαβαν
αύξηση μικρότερη από επτά τοις εκατό (7%) (περίπου διακόσιοι πενήντα
χιλιάδες). Δεν καλύπτονται περίπου 100.000 συνταξιούχοι, οι οποίοι,
ωστόσο, είχαν υψηλά εισοδήματα (πάνω από 1600 ευρώ μηνιαίως ή πάνω από
1100 ευρώ μηνιαίως, αλλά με αύξηση άνω του 3,5%), και επωφελήθηκαν
σημαντικά από την κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης.
- Κατάργηση προστίμου εκπρόθεσμης αρχικής δήλωσης με ποσό καταβολής έως 100 ευρώ.
- Παρατείνεται εκ νέου και έως το οριζόμενο χρονικό διάστημα η ισχύς του μειωμένου συντελεστή Φ.Π.Α. δεκατρία τοις εκατό (13%) και του υπερμειωμένου συντελεστή Φ.Π.Α. έξι τοις εκατό (6%) για τα οριζόμενα αγαθά και υπηρεσίες
- Πρόστιμα από 1.000 έως 50.000 ευρώ για την παραβίαση της υποχρεωτικής διασύνδεσης των EFT/POS τερματικών με την ΑΑΔΕ.
Ξεκινά η Ημιαυτόνομη Διαβίωση για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Θεσπίστηκε
και ξεκινά για πρώτη φορά στην χώρα μας η υλοποίηση του θεσμού της
Ημιαυτόνομης Διαβίωσης. Σκοπός του προγράμματος είναι η ταχύτερη
αποϊδρυματοποίηση των εφήβων που φιλοξενούνται επί χρόνια στα ιδρύματα
και η πιο ομαλή μετάβασή τους στην κοινωνία και την αγορά εργασίας.
- Η
εντατική προσπάθεια που γίνεται για την αποϊδρυματοποίηση με τη διαρκή
ενίσχυση της αναδοχής και της υιοθεσίας, έχει ως αποτέλεσμα το 50% των
παιδιών που φιλοξενούνταν στα ιδρύματα, να έχουν βρει την κατάλληλη για
αυτά οικογένεια. Όπως, όμως, έχει διαπιστωθεί στα δύο χρόνια λειτουργίας του συστήματος Αναδοχής-Υιοθεσίας, υπάρχει μια δυσκολία στην τοποθέτηση σε οικογένειες τόσο των παιδιών με αναπηρία, όσο και των παιδιών άνω των 15 ετών. Για
τον λόγο αυτό, μετά την πρόσφατη θεσμοθέτηση της επαγγελματικής
αναδοχής για τα παιδιά με αναπηρία, ξεκινά τώρα η ημιαυτόνομη διαβίωση
για τους εφήβους άνω των 15 ετών, με σκοπό κάθε παιδί να μπορεί να μεγαλώνει στο κατάλληλο για αυτό περιβάλλον, μακριά από το ίδρυμα.
- Σημειώνεται ότι περίπου 400 παιδιά πάνω από 15 ετών παραμένουν ακόμα στα ιδρύματα γιατί
λόγω της ηλικίας τους, είτε τα ίδια δεν επιθυμούν να ενταχθούν σε μια
οικογένεια, είτε δεν επιλέγονται εύκολα από υποψήφιους αναδόχους ή
θετούς γονείς. Μέχρι σήμερα κάθε παιδί μπορούσε νομίμως να φιλοξενείται
σε ίδρυμα μόνο μέχρι την ενηλικίωσή του. Πλέον με την ημιαυτόνομη διαβίωση οι ωφελούμενοι έχουν την δυνατότητα να παραμένουν στα διαμερίσματα μέχρι τα 26 τους χρόνια.
- Τα
διαμερίσματα ημιαυτόνομης διαβίωσης φιλοξενούν έως τέσσερα άτομα, είναι
πλήρως εξοπλισμένα και προσομοιάζουν με σπίτι και όχι με ίδρυμα.
- Κάθε διαμέρισμα, στελεχώνεται με το κατάλληλο προσωπικό όπως
κοινωνικό λειτουργό, κοινωνικούς επιμελητές, φροντιστές πρόνοιας, έτσι
ώστε να παρέχεται στους έφηβους υγιεινή, ασφαλή και άνετη διαμονή, καθώς
και εξατομικευμένη φροντίδα και ψυχοκοινωνική υποστήριξη, ανάλογα με
τις ανάγκες τους, προκειμένου για την αυτονόμησή τους.
- Επιπλέον, εκτός από την στέγαση τους παρέχεται, μηνιαίο οικονομικό βοήθημα 375,00 ευρώ για
την κάλυψη των αναγκών τους, πρόσβαση στην εκπαίδευση και την υγεία,
ψυχοκοινωνική στήριξη αλλά και επαγγελματική καθοδήγηση και διασύνδεση
με την αγορά εργασίας.
Το πρόγραμμα του
Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων «Ημιαυτόνομη διαβίωση σε
διαμερίσματα των ατόμων δεκαπέντε ετών και άνω που διαβιούν σε Μονάδες
Παιδικής Προστασίας και Φροντίδας», υλοποιείται στο πλαίσιο του
Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη
χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης – NextGenerationEU. |