Από τον περασμένο Σεπτέμβριο ζούμε όλοι μας τους δυσκολότερους μήνες μιας ήδη πολύ βεβαρυμμένης χρονιάς.
Προσπαθούμε και εργαζόμαστε για να είναι αυτοί οι μήνες, οι τελευταίοι μιας δυσχερέστατης περιόδου που έχει σημαδευτεί από τις υγειονομικές, κοινωνικές και οικονομικές συνέπειες της πανδημίας του covid-19.
Το χρονικό αυτό διάστημα ήταν εξαιρετικά απαιτητικό και για τη διαχείριση του μεταναστευτικού ζητήματος. Ο συνδυασμός μετανάστευσης και πανδημίας προσέθεσε πολυπλοκότητα και νέες προκλήσεις στο ήδη σκληρό αυτό μέτωπο.
Ωστόσο, η δύσκολη αυτή κατάσταση δεν μας αποθάρρυνε. Ούτε βέβαια ανάστειλε τις επίμονες και επίπονες προσπάθειές μας και την αφοσίωσή μας στο στόχο μιας επιτυχούς, κατά το ανθρωπίνως δυνατόν, διαχείρισης του πολύ δύσκολου μεταναστευτικού προβλήματος το οποίο καλείται να αντιμετωπίσει η Ελλάδα.
Η συνεπής αυτή, χωρίς θόρυβο και τυμπανοκρουσίες, αλλά ουσιαστική δουλειά έφερε τρία θετικά αποτελέσματα στο πεδίο του μεταναστευτικού.
- Θεαματική μείωση των μεταναστευτικών ροών και αφίξεων στη χώρα μας που φτάνει ακόμα και στο 90%, σε σχέση με προηγούμενες περιόδους.
- Σημαντική αύξηση των αναχωρήσεων μεταναστών και προσφύγων από την Ελλάδα σε άλλες χώρες της Ευρώπης, με μορφή μετεγκαταστάσεων.
- Διεύρυνση και ενίσχυση των διεθνών και κυρίως των ευρωπαϊκών συνεργασιών μας. Γίνεται έτσι ισχυρότερη η θέση της Ελλάδας στη μεγάλη και δύσκολη διαπραγμάτευση για τη νέα ευρωπαϊκή πολιτική μετανάστευσης και ασύλου. Είναι ένα ευρωπαϊκό στοίχημα ζωτικής σημασίας για την πατρίδα μας, καθώς η Ελλάδα είναι χώρα πρώτης γραμμής στα εξωτερικά σύνορα της Ευρώπης.
Αυτά τα θετικά βήματα ήρθαν ως αποτέλεσμα σειράς πρωτοβουλιών, δράσεων και ενεργειών που έγιναν το τελευταίο διάστημα.
Το ενημερωτικό αυτό σημείωμα επικεντρώνεται στις δράσεις που έγιναν για Α) μετεγκαταστάσεις μεταναστών σε άλλες χώρες, Β) να γίνει πιο ισχυρή η διαπραγματευτική θέση της χώρας μας, ενόψει του νέου Συμφώνου για τη μετανάστευση και το άσυλο, και Γ) τη διεκδίκηση και, μετά, την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση της διεθνούς βοήθειας.
Συγκεκριμένα κατά τους τομείς η δράση μου
συνοψίζεται σε γενικές γραμμές ως εξής:
A. Μεταγκατάσεις σε άλλα Ευρωπαϊκά κράτη:
Μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου, δηλαδή μέσα σε λίγους μήνες, και παρά τους περιορισμούς που επέβαλε η πανδημία, 477 ασυνόδευτοι ανήλικοι μετεγκαταστάθηκαν σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες, όπως στη Γερμανία, το Λουξεμβούργο, την Ιρλανδία, την Πορτογαλία, τη Φιλανδία, το Βέλγιο και τη Γαλλία. Το πρόγραμμα είναι σε εξέλιξη. Ένα πρόγραμμα, που καταφέραμε να επεκτείνουμε και σε μετεγκαταστάσεις παιδιών με σοβαρές παθήσεις ή άλλη ευαλωτότητα που μαζί με μέλη των οικογενειών τους, αναχωρούν σταδιακά για άλλες ευρωπαϊκές χώρες, καθώς και πρόσφατα, στις μετεγκαταστάσεις των αναγνωρισμένων προσφύγων στη Γερμανία και τη Γαλλία, δυο χώρες που καθίστανται παράδειγμα προς μίμηση και για άλλα κράτη-μέλη της Ε.Ε.
Κατ’ εφαρμογή αυτού του προγράμματος:
- Στις 7/10/2020 και στις 11/11/2020 αναχώρησε ομάδα 91 και 73, αντίστοιχα, αιτούντων άσυλο από τα νησιά με προορισμό τη Γερμανία, κυρίως παιδιά που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα υγείας, μαζί με τα μέλη της οικογένειάς τους, καθώς επίσης και 44 ασυνόδευτοι ανήλικοι.
- Επίσης, με σκοπό την ενίσχυση της δυνατότητας υποδοχής και επιτροπείας των ασυνόδευτων ανηλίκων αιτούντων διεθνή προστασία, την 1η Οκτώβριου, 2020, έπειτα από πολιτικές διαβουλεύσεις που είχα με την Ολλανδή Υπουργό Μετανάστευσης, κα Ankie Broekers-Knol, εγκαινιάστηκε το πρώτο ελληνο-ολλανδικό κέντρο μακροχρόνιας φιλοξενίας για ασυνόδευτους ανήλικους στην ελληνική ενδοχώρα.
H Ελλάδα κατάφερε μέσα σε λίγους μήνες να μεταφέρει, συνολικά 3.141 άτομα σε 17 χώρες. Με βάση τις δεσμεύσεις από διάφορα ευρωπαϊκά κράτη, ο συνολικός αριθμός ατόμων προς μετεγκατάσταση υπερβαίνει τις 6.000.
Β. Ισχυρή θέση της Ελλάδας στη διαπραγμάτευση για τη νέα Ευρωπαϊκή Πολιτική Μετανάστευσης και Ασύλου | ||
Σκοπός όλων αυτών των ενεργειών είναι να προωθήσουμε τις ελληνικές προτεραιότητες και θέσεις για το μεταναστευτικό, τονίζοντας επίσης την αντιπαραγωγική στάση της Τουρκίας.
Τόνισα στους συνομιλητές μου ότι η Ελλάδα θα ακολουθήσει την αρχή ότι «τίποτα δεν θα συμφωνηθεί εάν δεν συμφωνηθούν όλα». Μια άλλη αρχή μας είναι ότι η Ελλάδα δεν θα δεχθεί υποχρεωτικές ευθύνες στα σύνορά της. Εάν δεν υπάρχει η αντίστοιχη υποχρέωση παροχής αλληλεγγύης από τους εταίρους, ειδικά σε καταστάσεις μεταναστευτικών κρίσεων. «Τίποτα δεν θα είναι υποχρεωτικό εάν όλα δεν θα είναι υποχρεωτικά».
|
Γ. Διεθνής και διμερής βοήθεια μετά την καταστροφή του Κέντρου Υποδοχής και Ταυτοποίησης (ΚΥΤ) Μόριας | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Στις 07/10/2020 παραλάβαμε από την Πολωνία 156 μονάδες για στέγαση, για να καλυφθούν οι ανάγκες, ιδιαίτερα μετά τον εμπρησμό του Κέντρου Υποδοχής και Ταυτοποίησης στη Μόρια
Με τις ανάγκες στέγασης που προέκυψαν, ιδιαίτερα για ευάλωτες ομάδες και ασυνόδευτους ανηλίκους, μαζί με την Υπουργό Αναπτυξιακής Συνεργασίας της Δανίας, κα Trine Rask Thygesen, υπογράψαμε, στις 02/11/2020, συμφωνία προσφοράς από τη Δανία προς την Ελλάδα, ύψους περίπου 3 εκ. ευρώ, για τη στήριξη των ασυνόδευτων ανηλίκων.
Σημαντική δωρεά, προκειμένου να καλυφθούν υγειονομικές ανάγκες, πρωτίστως στις δομές της Λέσβου, ήταν και εκείνη, στις 13/11/2020, των 500.000 υγειονομικών μασκών από το ίδρυμα «Μαρία Τσάκος». Πέραν των προαναφερόμενων δράσεων έδωσα βαρύτητα στην κοινοβουλευτική δράση και στη δημόσια προβολή και υποστήριξη των θέσεων της Κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη όπως έπραξα σε Ομιλία μου στη Βουλή κατά της πρότασης δυσπιστίας του ΣΥΡΙΖΑ σε βάρος του Υπ. Οικονομικών, Χρήστου Σταϊκούρα
Σε συνάντηση που είχα στις 02/11/2020 με αντιπροσωπία και σπουδαστές του National Defense College του Ισραήλ ενημέρωσα για την κατάσταση και την πολυπλοκότητα του μεταναστευτικού ζητήματος, τις ειδικότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Ελλάδα ως χώρα πρώτης γραμμής και τη σχέση με τη Τουρκία στο ζήτημα αυτό. Τονίζοντας και την ανάγκη ακόμη πιο στενών περιφερικών συνεργασιών, ειδικά εκείνης μεταξύ Ελλάδας και Ισραήλ.
Ενημερωτική συνάντηση πραγματοποίησα στις 07/12/2020 και με αντιπροσωπεία εργαζομένων που απασχολούνται σε δομές φιλοξενίας ασυνόδευτων ανήλικων, οι οποίες τελούν υπό την ευθύνη λειτουργίας του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης. Ζήτησα από τους εργαζόμενους έκθεση που να περιγράφει την δράση των δομών κατά την περίοδο της πανδημίας, προκειμένου να αξιολογηθεί από το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου κατά τη διαμόρφωση πολιτικών διαχείρισης του μεταναστευτικού, συμπεριλαμβανομένης και της ιδιαίτερα απαιτητικής διαδικασίας της ένταξης. Οι συνεντεύξεις και η αρθρογραφία σε εφημερίδες ευρείας κυκλοφορίας αποτελούν μέρος του καθήκοντός μου, να προωθώ, τις ελληνικές ενέργειες και πρωτοβουλίες σε σχέση με το μεταναστευτικό, σε συνάρτηση και με τις γεωπολιτικές εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή μας. Έτσι, στο άρθρο μου «Τουρκία: Εταίρος ή κράτος παρίας;» στις 21/11/2020 αναφέρομαι στο ρόλο της Τουρκίας, ως εν δυνάμει περιφερειακού παράγοντα αναταραχής και αστάθειας και στην αμφιλεγόμενη στάση της μέσα στο ΝΑΤΟ και στα προβλήματα που δημιουργεί στη συνοχή της Συμμαχίας
Στο άρθρο μου, στις 28/11/2020 «Μεταναστευτικό: Η πρόκληση των Μετεγκαταστάσεων», παρουσίασα τις δράσεις μας εν μέσω πανδημίας, αλλά και τόνισα την επιτυχία του προγράμματος των μετεγκαταστάσεων, αναδεικνύοντας τη χώρα μας πρωτοπόρο σε ευρωπαϊκό επίπεδο σε ότι αφορά τη τεχνογνωσία και τον επαγγελματισμό σε σχέση με αυτό.
Μείωση των παράνομων μεταναστευτικών ροών κατά 90%
Επίσης, στη συνέντευξή μου στην εφημερίδα “Παραπολιτικά”, την 5η Δεκεμβρίου,2020, τόνισα την ανάγκη για αλλαγή της στάσης της Τουρκίας στο μεταναστευτικό, αναφορικά με την «εργαλειοποίηση» των προσφύγων και μεταναστών από την Άγκυρα, όταν κρίνει ότι το χρειάζεται για γεωστρατηγικούς της στόχους. Επίσης, μίλησα για τις θέσεις μας με έμφαση στην σταθερότητα, στην ειρήνη και στο σεβασμό του Διεθνούς Δικαίου. Τέλος, όσον αφορά το νέο Σύμφωνο για τη Μετανάστευση και το Άσυλο, τόνισα ότι « Τίποτα δεν μπορεί να είναι υποχρεωτικό, εάν δεν είναι όλα υποχρεωτικά» και «τίποτα δεν θεωρείται συμφωνημένο, εάν δεν συμφωνηθούν όλα».
|